Maturity sú už za rohom. S nimi prichádza aj nervozita a stres. Ak sa nepríjemným pocitom chcete vyhnúť, čítajte ďalej, máme pre vás tipy, ako na to. Radí školská psychologička Zuzana Kubešová. 

 

Ako zvládnuť stres pred skúškou?

Najefektívnejšie techniky ako zvládnuť stres pred skúškou by som zhrnula do nasledovných bodov:

  1. Učenie, príprava – viem , ľahko sa to povie, ale ako sa dokopať? Jednoducho treba začať teraz a neodkladať učenie na poslednú chvíľu. Keď som študovala, vždy som sa snažila ukľudniť tým, že som si povedala – všetko raz skončí. A chceme, aby tento predmaturitný ošiaľ skončil, nie? Tak sa treba nastaviť tak, že to dáme na prvýkrát a nie až v septembri. Samozrejme, musíme pre to aj niečo urobiť.
  2. Vytvor si časový plán pre učenie – Je to skvelá pomôcka proti stresu, lebo zvyšuje kontrolu nad situáciou. Získaš nadhľad nad vecou. Budeš vedieť, že vďaka naplánovaným krokom maturitu v pohode dáš.
  3. Fyzická aktivita – Vďaka cvičeniu vyvoláš skvelý pocit víťazstva. Pretože bojuješ s okolím, prekonávaš seba, záťaž a námahu. Dokazuješ si, že si silnejší než okolnosti. To, že si splnil plán je pre myseľ jednoznačný dôkaz, že si schopný dokončiť čo si si zaumienil. Dá ti to dôveru v tvoje schopnosti. Táto rada verím, že študentov Súkromnej strednej odbornej školy ochrany osôb a majetku poteší, nakoľko k športu majú naozaj blízko 😊
  4. Čo najhoršie sa môže stať? – Predstav si , že sa stane to najhoršie – nezmaturuješ na prvýkrát. Nebude to potešujúce, ale prežiješ! Uvedomenie, že prežiješ aj keby si maturitu nespravil prináša zmierenie s negatívnym výsledkom.

Čo v momente, že si v jednej chvíli nemôžeme na nič spomenúť?

Ešte pred ústnou skúškou  je vhodné si  pripustiť, že sa to môže stať. Ak si  uvedomíme, že takáto situácia môže nastať, tak sme do určitej miery na ňu pripravený. Hlavne zachovať kľud a nepanikáriť. V kľude ťa viac vecí napadne. Nie je na tom nič zlé, takéto  „okno´“ priznať aj pred skúšajúcimi. Verím tomu, že pedagógovia sú naklonení  pomôcť, keď vidia, že sa žiaci do toho ´“pozreli“´, a že chápu, že žiak môže byť pod stresom.

Môže takýto „tréning stresu” do budúcna žiakom Súkromnej strednej odbornej školy ochrany osôb a majetku pomôcť?

Samozrejme. Preto sa maturitám hovorí skúška dospelosti. Stojíte pred bránou dospelosti a určite prídu dni vo vašich životoch, keď raz sa pozriete späť a poviete si: „Z čoho som to vlastne mal/a také stresy?“

Čo by ste žiakom poradili v deň skúšky? Ako sa mentálne nastaviť?

Predstavte si úspešný výsledok, pomocou fantázie si predstavte úspešný výsledok maturít. Všetkými zmyslami si predstavte, že ste to zvládli a ste veľmi šťastný. Máte to! Do predstavy zapojte obrazy, chuť, vône, emócie, pohyb. Nech je čo najintenzívnejšia. Vybavte si pohodové leto už bez stresu z povinností a učenia. Zaslúžite si! Šťastie ale praje pripraveným. A to nielen na skúškach dospelosti… 😉